Den nye hal ved Risbjerg Skolen bliver et vigtigt samlingspunkt for både skole og lokalmiljøets foreninger og er tænkt som en bæredygtig, funktionel og arkitektonisk helstøbt tilføjelse til det eksisterende skoleanlæg fra 1953. Hallen får et karakteristisk asymmetrisk saddeltag, naturlige materialer og et grønt aktivitetslandskab med LAR-løsninger, der skaber nye legemuligheder og opholdsrum for børnene.
Facaderne udføres i træ og viderefører hallens limtræskonstruktion i et udtryk med relieffer og lamelbeklædning, der fanger lyset og skaber et levende spil i de store flader. Detaljeringen er med til at nedbryde bygningens skala og gøre de ellers store facadepartier lette og imødekommende. Farverne – rød og grøn – refererer direkte til skolens eksisterende arkitektur og skaber en fin dialog mellem nyt og eksisterende.
Bygningen er disponeret med en naturlig ankomst fra skolegården, hvor man via en fordelingsgang føres ind i halrummet, som åbner sig mod det grønne udeareal mod syd. Her danner et stort, beskyttende udhæng overgang mellem inde og ude – et arkitektonisk greb, der både skaber læ, skygge og plads til ophold og aktivitet i tilknytning til hallen. Indvendigt rummer hallen funktioner som undervisningsrum, omklædning, depotrum for både skole og foreninger samt en to-trins siddetribune med opbevaring.
Bygningen udføres som en kompakt limtræskonstruktion med trækasetter og projekteres med et mål om et CO₂-aftryk på maks. 8 kg CO₂-eq/m²/år – et mål, der har været styrende for både formgivning og materialevalg fra start.